fbpx

Vláknina a její důležitost pro naše zdraví

Zamýšlíte se nad svým zdravím, nebo zdravím svých příbuzných či blízkých? Řešíte stále nějaké zdravotní problémy…trávíte dlouhý čas po doktorech… necítíte se valně…máte často zácpu nebo chcete zhubnout a nějak to stále nejde? A co když za tím vším je nekvalitní strava a nedostatek vlákniny?

Pojďte si v několika větách objasnit co to vláknina je a jak může být našemu tělu prospěšná.

Co je vláknina

Vláknina, složená z neškrobových polysacharidů, je důležitou složkou potravin. I když je vláknina nestravitelná, neboť je odolná vůči štěpení lidských enzymů tenkého střeva, tak je schopna absorbovat vodu a zvětšovat objem potravin postupujících střevním traktem.

Vláknina eliminuje zbytky trávení, zlepšuje funkci střev a zvyšuje pocit sytosti. Díky svým vlastnostem snižuje riziko rakoviny tlustého střeva, diabetu a kardiovaskulárních onemocnění a pomáhá při hubnutí.

Typy vlákniny

Vláknina je klasifikována jako nerozpustná, ale může absorbovat vodu a pak je rozpustná a fermentovatelnější. Rozpustná vláknina reguluje trávení tuků a sacharidů a vede k pocitu sytosti. Nerozpustná vláknina, která je obsažena především v otrubách obilovin, se vyznačuje především svou schopností zvyšovat objem obsahu ve střevech, naředit odpadní látky vzniklé při trávení a urychlit tak odchod škodlivin z těla.

Potřeba vlákniny a způsoby stravování

Průměrné dávkování vlákniny v potravinách v ČR je asi 15 gramů denně v porovnání s doporučenou hodnotou 30g, což způsobuje stále častěji vyskytující se onemocnění jako je např. rakovina tlustého střeva.

Pro naše zdraví je velmi důležité hlídat si každodenní konzumaci dostatečného množství vlákniny. Nedostatek vlákniny vede nejen k nepříjemným zdravotním problémům jako je např. zácpa, ale může se podílet i na vzniku vážných a nevyléčitelných onemocnění.

Současnou moderní výživu, s rychlým vařením obsahujícím málo vlákniny (těstoviny, bílá rýže, maso, sýr), bychom měli upravit tak, abychom využívali více celozrnných produktů a otrub, stejně jako větší množství luštěnin a zeleniny.

Biopotraviny bohaté na vlákninu: