Velké téma lepek: Měli byste ho i vy přestat jíst? Ptali jsme se na názor odborníků!

Pokud máte celiakii, jíst lepek nemůžete, to je jasné. Měli byste ho ale omezit nebo úplně vyřadit, i když jste zdraví? Škodí lepek vašemu tělu, nebo je to jen zbytečné strašení? Ptali jsme se za vás!

Vynechat lepek neznamená jen nejíst housky a rohlíky a nepoužívat klasickou mouku. Lepek je třeba i v těstovinách, kuskusu, müsli, ovesných vločkách, různých zákuscích, ale i v některých jogurtech, uzeninách, nebo dokonce v alkoholických nápojích.

Skutečně má pro vás význam dát si tu práci a vyřazovat ho? Nebo je to zbytečné? Tohle si myslí výživoví odborníci!

Kristýna Báčová, DiS., koučka hubnutí

KristynaBacovaweb

„Pokud je člověk zdravý, nemusí z jídelníčku lepek odstraňovat. Z vlastní zkušenosti ale vím, že mně samotné se lépe funguje, když to s lepkem nepřeháním. Přirozeně omezuji množství těstovin, pečiva a mouky obecně. Musím říct, že mám více energie.

Vyzkoušet si to může každý sám na svém těle vynecháním potravin s lepkem alespoň na 14 dní, kdy pocítí na vlastní kůži, jestli mu to prospívá, či ne. Pokud vnímáte pravidelně bolesti břicha, nadýmání, časté průjmy, nespecifickou únavu nebo nevysvětlitelnou ztrátu na váze, doporučuji bezlepkovou stravu.

K potvrzení celiakie pomůže diagnostika od lékaře. Pokud by tedy byla následně potvrzena, je třeba doživotně omezit potraviny, které obsahují lepek.“

Cecílie Jílková z poradny Najím se a zhubnu

CecilieJilkovaweb

„Lepek je v poslední době pranýřován, ale jsou pro to důvody. Pomineme-li pacienty s prokázanou celiakií nebo alergií, existuje ještě takzvaná intolerance lepku.

Ta se vyznačuje pouze zažívacími potížemi po požití, a naopak zlepšení nebo zmizení potíží při vysazení lepku z jídelníčku. Předpoklad výskytu je až u šesti procent populace. Z mé praxe s klienty si troufám odhadovat, že toto číslo bude u Čechů ještě vyšší.

Omezení lepku může také pomoci lidem s nadváhou, pokud potraviny s lepkem nahradí přirozeně bezlepkovou pestrou stravou bohatou na vlákninu, vitaminy a enzymy. Tato strava by měla ve vašem jídelníčku tvořit největší množinu, a vytlačit tak například konvenční pekárenské výrobky, které jsou mnohdy jen prázdnou energií bez živin.

Omezení nebo vysazení lepku tedy není pro mnohé strávníky nutné, ale mohlo by prospět. Doporučuji vyzkoušet si na tři měsíce jídelníček bez lepku a dle subjektivních pocitů se poté rozhodnout. Účinky po vysazení lepku byste měli pocítit již po jednom až třech týdnech.“

Mgr. Eva Placáková ze studia Pečuj o sebe

EvaPlacakovaweb

„S reakcemi lidského organismu na lepek se setkáváme stále častěji. Souvisí to nejen s technologickým pokrokem v potravinářství. Stále více se potraviny upravují, produkce se urychluje a lepek se přidává jako aditivum do pečiva pro své výborné technologické vlastnosti.

Spotřeba lepku tudíž za posledních 20 let několikanásobně narostla. Když přidáme ještě zátěž nadměrnou spotřebou cukru, umělými sladidly a jinými aditivy, environmentálními toxiny, stresem, deficitem vlákniny a probiotických bakterií, střeva na to jednoduše reagují.

Takto vznikají dnes stále častější takzvané potravinové přecitlivělosti imunitního typu. Projevy jsou velmi nespecifické od problémů v zažívání po stěhovavé bolesti až zadržování vody v těle. Dnes je lze ale velmi dobře odhalit specifickým krevním testem a následně úplně zaléčit, na rozdíl od celiakie.

Na druhé straně není třeba se lepku úplně vyhýbat, pokud žádné potíže nemáte. Stačí se vrátit k přirozené stravě babiček, kde se vyskytovaly i jiné obilniny typu jáhel a pohanky, a přílohy rozumně střídat.“

Zdroj: www.prozeny.cz