Sója: Jak našemu tělu prospívá a jak nám může uškodit?

Sója je typickou potravinou ve východních zemích a stále častěji se používá v kuchyni i u nás. Velký vzestup spotřeby sóji a sójových produktů lze pozorovat mezi vegetariány a vegany, kteří konzumací této luštěniny nahrazují ve stravě živočišné bílkoviny.

Jaké jsou výhody sóji?

Sojové boby jsou luštěninou s velmi speciálními vlastnostmi, neboť mají mnohem vyšší obsah bílkovin než jiné luštěniny (jako jsou fazole nebo cizrna) a větší množství polynenasycených tuků. Z minerálů a vitamínů převažuje vápník, draslík, hořčík, železo, fosfor, vitamíny A, B, a C.

Sója:
– pomáhá k správné funkčnosti střev
– udržuje na uzdě krevní cukr a cholesterol
– mineralizuje kosti a chrání před osteoporózou
– Isoflavony pomáhají léčit klimakterické poruchy
– Fytoestrogeny chrání proti některým druhům rakoviny především rakoviny prsu u žen a rakoviny prostaty u mužů
– snižuje hromadění triglyceridů v játrech
– zlepšuje sexuální život

V jaké podobě můžete koupit sójové výrobky v supermarketech a bio obchodech?

  1. suchá sója
  2. sojové boby v nálevu
  3. sójová mouka – bezlepková mouka, na pečení a zahušťování omáček
  4. sójová smetana – alternativa živočišné smetany, na vaření a polévání dezertů
  5. sójový nápoj/ mléko – vynikající jako alternativa kravského mléka
  6. sójový jogurt – oblíbená náhražka živočišných jogurtů při bezmléčné dietě
  7. sójový margarín
  8. sójová omáčka – zvýrazňovač chuti a dochucovací přísada, typická pro asijskou kuchyni
  9. sójová zmrzlina
  10. tofu – vyrobeno ze sójového mléka obdobně jako sýr z kravského mléka. Měkké tofu se hodí na zálivky, omáčky, zmrzliny..Pevné tofu lze nakládat, opékat na tuku, grilovat. Lze koupit tofu natural nebo ochucené bylinkami a uzené.
  11. miso – fermentovaná slaná pasta ze sójových bobů, používaná v Japonsku jako ochucovadlo, přísada do polévek, k nakládání masa a zeleniny, jako dip.. Je nízkokalorické a dobře stravitelné, obsahuje bakterie Tetragenococcus halophilus, aminokyseliny a vitamín B12.
  12. tempeh – fermentovaný sýr s bílou plísní vyrobený ze sójových bobů, může se marinovat, smažit, přidat do polévek, těstovin. Díky fermentaci získává tempeh nejen vysoký podíl proteinů, vlákniny, vitamínů, ale také intenzivní aroma. Ve vegetariánské kuchyni nahrazuje maso.
  13. natto – fermentované, uvařené sojové boby, snadněji stravitelné než samotné sojové boby. Natto dokáže enzymaticky rozpouštět krevní sraženiny, pomáhá lidem trpícím bércovými vředy, s vyšším rizikem infarktu a mozkové mrtvice. V asijských zemích se podává s rýží, přidává se do miso polévek a zeleninových pokrmů.
  14. lecitin – potravinový doplněk – skupina tuků nezbytná pro celou řadu životních funkcí (snižuje krevní tlak, rozpouští škodlivý LDL cholesterol, zvyšuje koncentraci mozku, napomáhá při neurologických nemocech – Alzheimerově a Parkinsonově nemoci, odbourává alkohol v játrech, zabraňuje tvorbě žlučových kamenů, zlepšuje kvalitu pokožky, nehtů a vlasů)
  15. sójové isoflavony v tabletách – zlepšují kvalitu života ženy před a v průběhu menopauzy

Proč to ale nepřehánět se sójou?

Sojové boby, stejně jako většina ostatních potravin, jsou sice pro tělo prospěšné, ale nesmí se to přehánět s jejich konzumací. Hlavní kontraindikace vyplývají z přítomnosti některých fytoestrogenů, které mohou narušit rovnováhu štítné žlázy a jiných orgánů. I když toto stanovisko je stále poměrně kontroverzní, považuje se za bezpečné jíst sóju 2-3 týdně.

Určitě je lepší dát přednost fermentovaným sójovým produktům (tempeh, natto, miso, sójová omáčka), které jsou nutričně bohatší a stravitelnější než neupravené luštěniny nebo sojové mléko.

Zároveň je nutné dodržovat pestrost potravin i při přechodu z běžné stravy na vegetariánskou a veganskou a sójové výrobky střídat s jinými jako je např. rýžové mléko, oves, lískové oříšky, mandle, kešu oříšky atd.

Dejte si pozor i v případě, že užíváte léky, především pokud jsou na rakovinu hormonálního typu. Vždy je lepší se poradit s lékařem a ve spotřebě sóji být opatrnější.

Jelikož konzumace sóji může u člověka vyvolat alergii, rozhodně se nesmí podávat dětem do 1 roku a do jídelníčku je třeba ji zařazovat pozvolna.

Sojové boby GMO a bio sojové boby

Problémem je GMO sója:  hodně sojových bobů pěstovaných ve světě je bohužel geneticky modifikováno a zákonem je tolerováno určité procento kontaminace GMO i u organické sóji (i přesto doporučujeme, abyste kupovali sóju a sójové výrobky z biologického zemědělství).

Geneticky modifikované potraviny, u nás je to hned po kukuřici právě sója, mohou způsobovat vážné degenerativní změny v těle a způsobovat rakovinné bujení.